ارتباط تحصیلات عالی با خطر ژنتیکی آلزایمر چیست؟-راهبرد معاصر
فراهم شدن امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نوبت دی ماه آموزش و پرورش شرور مسلح شمیران دستگیر شد پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری براساس جداول جدید متناسب سازی از ۲۸ آذر / واریز حقوق در دو بخش ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست

ارتباط تحصیلات عالی با خطر ژنتیکی آلزایمر چیست؟

به گفته محققان، تحصیلات یک عامل محافظ در برابر آلزایمر ایجاد می کند، حتی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 11
کد خبر: ۲۰۳۵۶۰

به گزارش راهبرد معاصر، تحقیقات جدید محققان بیمارستان عمومی ماساچوست این باور را به چالش می‌کشاند که ژنتیک تنها عامل تعیین کننده در خطر آلزایمر است، به ویژه برای افرادی که مستعد ابتلاء به انواع زودرس این بیماری هستند.

 

در این مطالعه، محققان داده‌های ۶۷۵ فرد حامل جهش ژنتیکی PSEN۱ E۲۸۰A را تجزیه و تحلیل کردند. این جهش ژنتیکی اغلب منجر به بروز علائم آلزایمر در حدود سن ۴۹ سالگی می‌شود.

 

محققان کشف کردند که افراد مبتلا به این جهش که دومین جهش افزایش دهنده خطر یعنی APOE e۴ را نیز داشتند، شروع سریع‌تری از زوال شناختی را تجربه کردند.

 

برعکس، افرادی که دارای جهش محافظ APOE e۲ بودند، شروع تأخیری علائم شناختی را مشاهده کردند.

 

در حالی که افرادی که دارای یک جهش پرخطر اضافی بودند، زوال شناختی سریع‌تری را تجربه کردند، محققان دریافتند که سطح تحصیلی بالاتر می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی عمل کند و حتی در صورت وجود خطرات ژنتیکی قوی، اختلالات شناختی را کاهش دهد.

 

تیم مطالعه همچنین چگونگی تأثیر سطح تحصیلات بر توانایی‌های شناختی را در افراد حامل جهش PSEN۱ E۲۸۰A، از جمله افرادی که دارای انواع مختلف ژنتیکی APOE بودند، ارزیابی کردند.

 

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی بیشتر، یا سال‌های تحصیل بیشتر، با عملکرد شناختی بهتر، به‌ویژه در میان افرادی که بالاترین خطر ژنتیکی برای این بیماری را دارند، مرتبط است.

 

دکتر «استفانی لانگلا»، نویسنده اول این مطالعه در بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «پیشرفت تحصیلی بالاتر در برابر قوی‌ترین عوامل خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر محافظت می‌کند و ممکن است مکانیسم مهم ذخیره شناختی در افراد دارای خطر ژنتیکی باشد.»

 

وی در ادامه توضیح داد: «نتایج ما نشان می‌دهد که افزایش سطح تحصیلات ممکن است یکی از راه‌های حفظ عملکرد شناختی در افراد در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر باشد.»/ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده